Apple – valoarea marului muscat

De ce un “mar”? Findca e simplu, e „friendly”, majoritatea populatiei are o parere buna despre acest fruct si desi este un concept care nu are o legatura directa cu domeniul calculatoarelor este uşor de reprodus si tinut minte.

Acest brand avea sa sugereze simplitate, utilitate, „un calculator pe care ai vrea sa il cumperi mamei tale”. Calitati care in acea perioada nu aveau absolut nici o legatura cu domeniul IT.

Jucătorii principalii din acest sector din anii ’70, IBM şi XEROX,  ofereau o imagine foarte rigida, tehnica si deloc „user friendly”.

In caz ca nu stiai, marul nu a fost mereu negru, sau macar muscat inca de la inceput. Prima variantă, cu Isaac Newton stand sub un mar, a avut o viata destul de scurta, fiind inlocuita de către silueta pe care o cunoastem cu totii astazi.

Steve Jobs a ales această compoziţie multicolora din dorinta de a „umaniza” brandul si pentru a sugera faptul ca monitoarele calculatoarelor erau color (un lucru nu tocmai comun in acea perioada). Iar muscatura avea rolul de a sublinia faptul ca este vorba de un mar, nu o cireasa.

Cand vorbim despre branduri puternice, ne gandim la branduri carora nu ai nimic sa le reprosezi in legatura cu produsele sau serviciile pe care le ofera.

Revista Forbes a catalogat Apple ca fiind cel mai puternic si valoros brand la nivel mondial, surclasand Microsoft (2), Google (3) si Coca Cola (4). Un astfel de brand nu ar fi putut ajunge la o asemenea valoare si notorietate daca nu era protejat din punct de vedere al proprietatii intelectuale si industriale, prin brevetarea inventiilor si inregistrarea marcilor.

Brevetele

Lider in domeniul tehnologiei, conform www.statista.com, Apple detinea pana in 2012 4,649 de brevete de inventii. Apple si-a protejat prin brevete fiecare inventie si adaptare adusa tehnologiei pe care o comercializeaza la nivel mondial. Nu putine au fost procesele in care Apple s-a luptat cu multe companii pentru incalcarea drepturilor la brevetele sale. Un lung sir de procese l-au avut cu Samsung, cel mai spectaculos dintre ele fiind in 2012, cand Samsung a pierdut si a platit 1 miliard de dolari daune.

Marcile inregistrate.

Revenind pe “teritoriul” nostru, Apple este unul din cel mai bine pazit brand la nivel mondial din punct de vedere al protectiei oferite de marcile inregistrate. Marca Apple apartine Apple Inc. si este inregistrata la nivel International ( WIPO ), la nivel comunitar (OHIM) dar si individual in aproape toate tarile din lume. Pe langa celebrul logo, marul muscat ( fructul de la care a inceput totul, asa cum spunea Steve Jobs despre brand-ul sau ) Apple a mai inregistrat toate insemnele grafice care au facut parte din creatia lor sau care au luat contact cu brand-ul. De asemenea, orice cuvant care a facut parte din marketing-ul Apple, precum “Apple Store” sau “Apple Earpods” sau celebrele “Iphone”, “Icloud”, “Macintosh” au devenit marci inregistrate inainte de a fi expuse publicului.

In Romania, Apple si-a inregistrat marca inca din 1991, protejandu-se imediat dupa caderea blocului comunist.

Prin urmare, Apple a apelat la toate posibilitatile oferite de legislatie pentru a-si proteja brand-ul in valoare de peste 50 de miliarde de dolari, brevetand tot si inregistrand ca marca orice lucru care avea legatura cu brand-ul Apple.

Conform celor de la Variety, se pare ca in ultimile saptamani Apple a purtat discutii cu mai multi directori de la Hollywood. O sursa apropiata lui Eddy Cue, vicepresedintele Internet Software and Services de la Apple, a declarat ca sunt inetresati in dezvoltarea unor parteneriate cu mai multe companii producatoare de conținut media.

Inca nu stim dacă cei de la Apple doresc să produca seriale, filme, sau ambele. Se zvoneste că acestia au incercat sa-i „rezerve” pe cei de la Top Gear.

Chiar daca nu sunteti Apple, puteti sa va protejati afacerea la fel de bine inregistrandu-va marca doar o singura data si sa va bucurati de avantajele si dezavantajele oferite de aceasta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *