Robert Kiyosaki: Ai idee cat valoreaza brand-ul Rolex?

Am rasfoit cu ceva timp in urma “Atingerea Regelui Midas” de Robert Kiyosaki si Donald Trump unde am dat peste o poveste interesanta relatata de catre Robert Kiyosaki. El ne povesteste despre cum a invatat sa valorifice un brand, avand o discutie cu tatal sau cel bogat despre un Rolex fals pe care Rober l-a cumparat. (Tatal cel bogat este omul de la care a invatat foarte multe lucruri despre educatia financiara).

“Cand ai cumparat rolex-ul?” a intrebat tatal bogat.

“Saptamana trecuta in Hong Kong”, am rostit mandru.

“E un Rolex autentic?”

“Pai, da”, am raspuns eu ezitand. “E original”

Cu un zambet atotcunoscator, tatal bogat m-a prins de incheietura mainii si a tras ceasul spre el pentu a-l privi mai indeaproape. “Si cat a costat?”

“Ah, am obtinut un pret bun.”

“Cat a costat?” a intrebat din nou tatal bogat.

“Cinci dolari”, am cedat eu resemnat. “E o imitatie”

“Asa credeam si eu”, a spus incet tatal bogat. A urmat un lung moment de tacere. Imi dadeam seama ca tatal bogat isi aduna gandurile.

“De ce ai cumparat un Rolex fals?”, a intrebat in cele din urma tatal bogat. “De ce nu unul autentic?”

“Pentru ca cele autentice sunt scumpe”, am raspuns.

“Stii de ce indivizii care pirateaza produse fac copii ieftine ale unui ceas scump?”

“Din cauza pretului? Pentru ca oamenii umbla dupa chilipiruri?”, am spus eu.

Clatinand din cap, tatal bogat m-a intrebat: “Ai idee cat valoreaza brand-ul Rolex?”

“Nu”, am spus, clatinand la randul meu din cap.

“Stii ce reprezinta brandul Rolex?”

“Inseamna succes”, am raspuns eu. “Inseamna ca ai reusit. Inseamna ca ai ajuns in varf. Sau cel putin asta inseamna pentru mine. Asta e motivul pentru care am cumparat un rolex fals. Am vrut doar sa arat ca un om de succes.

“Si ce spune despre tine o imitatie de Rolex?”, a intrebat tatal bogat privindu-ma direct in ochi.

“Inseamna ca vreau sa am succes”. a fost replica mea. “Inseamna ca intr-o zi voi avea un Rolex real”

“Ia mai ghiceste o data”, a zambit cu superioritate tatal bogat. Inseamna ca esti un impostor. Doar un impostor ar purta o imitatie. Asta e mesajul pe care il transmite un Rolex contrafacut.”

“Dar un Rolex de firma costa o gramada de bani”, am protestat eu. Voiam sa port un Rolex si nu am vrut sa dau atatia bani pe un ceas. Asa ca am cumparat un Rolex de cinci dolari. Cine va sti diferenta?”

“Tu o vei sti”, a raspuns tatal bogat. “Tu stii diferenta. In adancul sufletului tau, cunosti valoarea brandului Rolex. Stii ce inseamna brandul. De asta esti dispus sa fii un impostor si sa porti o imitatie.”

“Nu-s de acord”, am spus. “Nimeni nu isi da seama ca e o imitatie. Stiu asta. Am inspectat ceasul inainte sa-l cumpar. Pare real.”

“Dar tu stii ca nu e real”. a spus tatal bogat cu asprime. “Poate crezi ca ii prostesti pe majoritatea oamenilor, dar nu te poti amagi pe tine insuti. Lucrul care conteaza e ceea ce spui despre tine. Iar acum iti spui: “Sunt sarac. Nu am succes si nu imi permit un Rolex autentic. Asa ca voi cumpara o imitatie pentru ca sunt un impostor.”

“De ce esti asa dur cu mine?”, am intrebat. ” Nu e decat un ceas ieftin”

“E mult mai mult decat un ceas ieftin”, a spus tatal bogat cu nerabdare. “E un ceas falsificat, o tinichea, o proprietate furata. Daca esti dispus sa cumperi oproprietate furata, ce spune acest lucru despre tine?”

Inca nu pricepeam de ce tatal bogat acorda atata importanta unui ceas banal. Stiam ca era o imitatie. Stiam ca erao copie piratata. Si ce-i cu asta? Care e problema, pe cine pagubesc?

Continuand, tatal bogat a spus: “Daca vrei sa fii un antreprenor de succes, ar fi cazul sa cunosti si sa respecti un brand. Daca esti norocos, poate ca vei avea intr-o zi un brand propriu. Poate ca intr-o zi afacerea ta va deveni un General Electics, o Coca-Cola sau un McDonald’s. Dar, daca esti un escroc, afacerea ta va fi o escrocherie. Cu siguranta, nu va fi un brand recunoscut”

Nu am fost de acord cu tatal bogat si nu mi-a placut ce spunea, dar eram destul de matur si de intelept pentru a sti ca e mai bine sa-mi tin gura si sa meditez la cuvintele lui. Nu voiam sa-l infurii mai tare. Dar el nu-si sfarsise lectia.

“Daca nu esti un brand, esti doar o marfa. Esti doar un produs lipsit de identitate, plutind intr-o lume a brandurilor anonime.”

“Si ce e rau in a fi o marfa?”, am intrebat.

“Nimic, daca te multumesti sa fii o marfa’, a raspuns tatal bogat. E diferenta dintre hamburgherii de la Bobby’s Burgers si cei de la McDonald’s. Brandul McDonald’s valoreaza miliarde de dolari. Ca brand, restaurantul Bobby’s Burgers nu face nici cat o ceapa degerata. De ce ti-ai petrece viata construind o afacere fara sa reusesti sa constuiesti un brand?”

Tragandu-si rasuflarea sau poate pregatind un alt sir de argumente, tatal bogat a intrerupt pentru o clipa lectia despre brand versus marfa. Am inteles ca voia ca eu sa respect brandurile si valorile pe care le simbolizau. Am inteles ca dorea ca eu sa ajung intr-o zi un antreprenor care isi transforma afacerea intr-un brand. Nu voia ca eu sa devin un simplu antreprenor.

“Stii ca numai denumirea “Coca-Cola” valoreaza mai mult decat toate afacerile companiei? Numele valoreaza mai mult decat toate echipamentele, proprietatile imobiliare si sistemele de afaceri combinate”, a spus tatal bogat, dandu-si toata silinta sa ma faca sa pricep lectia lui despre branduri. “Oriunde mergi in lume, Coca-Cola e un brand.”

“Deci daca port o imitatie de Rolex, eu fur de la Rolex. Asta incerci sa spui?”

Tatal bogat a incuviintat din cap, adaugand: “Iar cumparand de la oameni care fura de la Rolex mesajul pe care il transmiti e: “Eu cumpar bunuri furate. Am furat bunul nume al cuiva.” Si cine vrea sa faca afaceri cu cineva care e necinstit, avar, lunecos si prefacut?”

“Doar oameni care sunt necinstiti, avari, lunecosi si prefacuti”, am raspuns eu fara nicio tragere de inima.

“Daca ai afla ca vecinul tau care are masini frumoase si un iaht e in realitate un criminal. ce parere ai avea despre el?”

“Nu prea buna”. am raspuns eu. “L-as evita”

“Acelasi tip de rationament se aplica si in afaceri zi de zi”. a spus tatal bogat. “Oamenii cinstiti nu fac afaceri cu cei necinstiti. Reputatia  ta e temelia brandului tau. Apara-ti reputatia cu propria viata. In afaceri reputatia e mai importanta decat afacerea.” Cu asta, tatal bogat a intins mana catre mine, cu palma in sus.

Am scos ceasul de la incheietura si i l-am pus  in palma. Tatal bogat a asezat ceasul pe podea, si-a pus pantoful peste el si l-a zdrobit. Deoarece costase doar 5 dolari, a cedat destul de usor. Am priceput ideea.

Asta s-a intamplat in urma cu multi ani. Astazi, produsele contrafacute, imitatiile si copiile piratate ale brandurilor se gasesc pretutindeni. E o afacere de mai multe miliarde de dolari.

Piratii sunt si ei antreprenori. Ei sunt pur si simplu, antreprenori care fura brandul altcuiva pentu a crea propriul brand. Atata vreme cat exista consumatori care vor cumpara imitatii ieftine, vor exista si pirati. Daca ar fi cinstiti clientii, nu ar mai exista o afacere cu produse piratate.

In timp ce culegeam de pe jos bucatile Rolexului meu zdrobit, tatal bogat si-a continuat lectia, rostind: “Foarte putini antreprenori isi transforma vreodata afacerea intr-n brand”. Un brand e nerpretuit. Un brand e promisiunea facuta de antreprenor clientilor sai. Un brand adevarat se naste in sufletul antreprenorului si stabileste o conexiune cu sufletui consumatorului. E o relatie, in mai mare masura decat o tranzactie economica. In umele momente, e o poveste de dragoste, care poate dura ani de zile.”

Imediat ce bucatile ceasului meu falsificat au ajuns in cosul de gunoi, tatal bogat a spus: “Motivul pentru care atat de putine afaceri devin branduri e ca majoritatea sunt in primul rand interesate sa faca bani. Ele afirma ca vor sa ofere tot ce e mai bun clientului, dar pentru majoritatea afacerilor, acestea nu sunt decat discursuri pompoase. Nu vorbesc serios. Cu cat iti pasa mai mult de client, cu atat cresc sansele ca afacerea ta sa se transforme intr-un brand. Chiar daca brandul tau nu se dezvolta intr-unul precum Coca-Cola sau McDonald’s, daca iti pasa de client, clientul iti va purta brandul in inima sa.”

Pasaj din cartea “Atingerea Regelui Midas” de Robert Kiyosaki si Donald Trump.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *